אדריכל איל יוסינגר לוגו

אדריכל איל יוסינגר לוגו
לוגו איל יוסינגר

09 אפריל 2014

כולנו מסובים (לקראת אדריכלות רגשית חלק II)


הפוסט הקודם הנו הראשון בסדרה "אדריכלות רגשית".
בפוסט זה אעסוק בצורת הבית והשפעתה על רגשות ותחושות הדיירים.


אדריכלות ללא אדריכלים - איך נראו פעם בתים?


בתי המגורים הראשונים היו עגולים. עובדה זו חוצה תרבויות ויבשות, מה שעשוי ללמד אותנו על התפישה ה״טבעית״ או האינטואיטיבית של האדם כלפי ביתובין אם היה הבית עשוי טיט וקש, עורות או לבני קרח, בכל התרבויות שקמו לפני ישובי הקבע הגדולים אפשר למצוא בעיקר בתים שצורתם עגולה.

אדריכלות ללא קוים ישרים 

איך מכניסים מקרר עגול לפינה ישרה


המעבר לחיים בעיר שלה חומה או גבול ברור וכן הצורך בדרכים וסדר עירוני מוכתב, אילצו לאמץ את הצורה הקומפקטית והנוחה לאריזה -  צורת המלבן

פינות הבית הישרות, המקודשות כל כך בתרבות שלנו, אינן אלא צורת דחיסה יעילה במיוחד לכמויות גדולות של בני אדם על פני אזורים קטנים. אף שדבר זה הנו אילוץ של העיר המודרנית, וסביר שלא ישתנה בקיצוניות בשנים הקרובות, אל לנו לשכוח את היתרונות והערכים הגלומים בבתים העגולים של ראשית החברה האנושית הכפרית.

תכנון הבתים היום נגזר באופן גורף מצורת הכבישים והרחובות ומהבניה בקומות. אנו רגילים כל כך לחשוב על הבית כקופסא מלבנית, שאיש אינו עוצר להעלות את השאלה, מהן ההשלכות הקוגניטיביות והרגשיות של בית שהוא זר כל כך לצורה הרווחת מאות אלפי שנים. 


מה אפשר ללמוד מן הבית העגול?


ישיבה במעגל סביב מוקד משותף (אח בוערת, סיר מתחמם או חפץ דתי) הנה צורה בסיסית ועצמתית למשפחה. מעגל הוא ביטוי טהור ועשיר בערכים מעשיים ורוחניים לניהול המשפחה הקרובה. המעגל מציע שוויוניות, מאפשר קשר עין בין כל המשתתפים ויוצר תחושה מלכדת של שותפות אמיתית. בתינו כבר אינם עגולים, וברבים מהם נעדר המרכז המלכד. יחד עם זאת, ניתן לשחזר את רעיון המעגל המשפחתי בעזרת ישיבה של מעגל או חצי מעגל, במקום בקו ישר זה ליד זה. הנטיה ליישר קו אחיד אל מול מסך טלויזיה בבתים רבים, חוסמת את האפשרות לקשר המבט ולתשומת הלב של האנשים האחד לשני, ומעודדת אותם לגירויים מכניים חיצוניים.

השפה השקטה של צורות - אסתטיקה אבולוציונית


העדפת הצורה העגולה אינה מסתיימת בישיבה סביב מעגל. במחקרים רבים הועלה קשר בין צורות מעוגלות ורכות יותר לבין יופי ותחושות חיוביות. בעוד "המוח הרגשי" שלנו מפרש צורה עגולה כמרגיעה וחברותית יותר, עשויות צורות בעלות קצוות חדים וישרים לעורר דווקא את בלוטת האמיגדלה, החלק במוח הקשור למתח ופחדים. בסביבה טבעית לעולם אין זוית של תשעים מעלות, ודברים חדים קשורים לרוב עם שיניים או טפרים של החיה המנסה לאכול אותנואין פלא לכן כי אבולוציונית במוחנו נצרבו הצורות המחודדות כדבר מרתיע ומאיים.

"הבית הנכון רגשית" מאפשר לנו להרגיש שייכים ורצויים. נסו להכניס את המעגל לביתיכם באמצעות בחירת הרהיטים וסידורם בחללשבו יחד, שבו קרוב, הביטו זה לזה בעיניים לעיתים קרובות. אזורים שנועדו להרגעות ומנוחה צריכים להיות רכים ועגלגלים, עוטפים ו״רחמיים״ בטבעם. מקומות בבית שתרצו שיעודדו ריכוז וחשיבה, יכולים להכיל קווים ישרים וגיאומטריה יותר נוקשה

לסיום, צירפתי הצצה לספר הסקיצות שלי, בנושא אדריכלות שצורתה אינה מלבנית.


סקיצות אדריכליות 

על בתים וחלומות
תכנון בית כמקום רגשי וחיובי

הבית בצורות אורגניות

בית עגול

תכנון בתים מן הרגש








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה