אדריכל איל יוסינגר לוגו

אדריכל איל יוסינגר לוגו
לוגו איל יוסינגר

13 אפריל 2014

הכל אור (לקראת אדריכלות רגשית חלק III)


פוסט זה הנו השלישי בסדרת פוסטים בנושא "אדריכלות רגשית".
הפוסט הקודם עסק בנושא צורת הבית והשפעתה על התחושות והרגשות שלנו.
בפוסט זה נעסוק באור והשפעתו על התכנון האדריכלי הרגשי.

האור הוא מחומרי הגלם הבסיסיים של האדריכלות. מה מהאור אני חוסם ומה מכניס פנימה, הן מהשאלות הראשונות המנחות אותי בכל תכנון אדריכלי. השפעתו המיטיבה של אור יום על מצב רוחנו ובריאותנו ידועה ממחקרים רבים ועדיין, לעיתים קרובות אין אנו משכילים ליהנות באופן מלא מן האור העומד לרשותנו
הנתון המכריע בהתייחס לאור הוא הפניית חלונות הבית הראשיים ביחס לרוחות השמיים. נתון זה לא ישתנה לעולם, ועל כן בחירת בית או הפנייתו בהתאם לשמש הם הצעד הראשון והחשוב היותר בכל הנוגע לתכנון מונחה אור ומונחה אקלים

לאן פותחים חלון בישראל?


חלון והפנייה לשמש
רבות מדובר בבניה ירוקה על החיסכון בחשמל אשר ניתן להפיק מדירה מוארת בשעות הערב, ולכן בישראל ובחצי הכדור הצפוני ממליצים על חזית הפונה לדרום / דרום מערב כחסכונית בחשמל. יתרון ממשי לחזית דרומית יש בעונת החורף, בה השמש החודרת פנימה מחממת את הבית ומקטינה משמעותית את הצורך בחימום חשמלי יקר. אין לחשוש מהתחממות יתר בקיץ, שכן שמש דרומית מגיעה בזווית גבוהה בשמים, כזו אשר ניתן לחסום באמצעים פשוטים (סוכך קבוע, תריסים או פרגולה) ולמנוע משמש לא רצויה לחדור פנימה.

חזיתות המערב והמזרח הן אתגר מורכב יותר. השמש מבקרת בהן זמן קצר בשעות היום, וקרניה ישרות ומסנוורות. חסימת שמש מערבית או מזרחית נעשית באמצעי הצללה אנכיים, שהם נדירים ומורכבים יותר לביצוע.

האחרונה היא חזית הצפון, כיוון בו השמש לא מבקרת לעולם. מסיבה זו, בית שחלונותיו צפוניים יהיה בהכרח חשוך יותר, קר יותר וידרש יותר חשמל בכדי להאירו ולחממו.

על אור וזכרונות ילדות


אור ועומק של חלל
יש לזכור שכל האמור לעיל נכון כשפועלים לאור עקרונות האקלים והבניה הירוקה. יחד עם זאת, ישנם שיקולים נוספים אשר מנחים את התכנון, ובהם ההשפעה הרגשית שיש לאור על דיירי הבית. אנשים שונים מעדיפים אור בעל תכונות שונות, לעיתים קרובות בהתאמה למקום שבו גדלו והרגישו הכי בבית בעברם. ישנם אנשים אשר אור בין הערביים גורם להם לדכדוך, או דווקא נרתעים מאור הזריחה המסנוור. אנשים מסוימים מוצאים את האפלוליות של דירה צפונית כנעימה יותר מדירה המוארת באור חזק.
מנסיוני אנשים נמשכים לאור הדומה לזה שהכירו בילדותם, או בבתים בהם הרגישו נוחות והגנה. אדם שגדל בבית ובו אור דרומי למשל, עשוי לחפש את אותן האיכויות של אור גם בביתו החדש.






כמה נורות צריך בשביל להאיר חדר?


תכונותיו של האור
אל האור הטבעי בבית, הצטרף מתחילת המאה הקודמת אור החשמל, ובכוחו לתרום ולשפר את תחושותינו בבית. השינוי המהותי ביותר בין תאורת הנר / אששית לתאורה החשמלית היא עיקרון הקביעות - מעתה אין צורך לנייד מקור אור מחדר אל חדר, אלא אפשר להסתמך על מקורות אור קבועים בחלל.

תאורה מלאכותית נכונה מתוכננת בשכבות. אור ממקור יחיד ובצבע אחיד עשוי לשטח את החלל ולהתעלם מהפרטים והמורכבות שלו. בניית האור בחדר משלושה גופי תאורה ויותר, מאפשרת משחק ויזואלי של עומק, מורכבות ועניין. כל אלה מחדדים מאד את חווית החלל וההנאה ממנו. ניתן למשל להאיר בתאורת תקרה, ולגבות אותה בגופי תאורה צמודי קיר ומנורות עומדות. אזורי עניין כגון ספריה, תמונה או אוסף יכולים לקבל דגש על ידי תאורה ממוקדת או פסל אור מקומי.

נורות שונות וגופי תאורה שונים משפיעים על גוון האור, פיזורו ועוצמתו. המלצתי היא לכלול סוגי אור שונים בכל חלל, וכך להתאים את החדר למצבי שהייה שונים. אור לבן, אחיד וחזק יתאים לעבודה וריכוז, בעוד אור צהבהב ומעומעם מתאים למצבים של הרגעות ומנוחה. שילוב תאורה מפוזרת ותאורה ממוקדת בחלל מאפשרת הדגשת אזורים וחפצים שאנו רוצים להבליט. 

נורות PL ("נורות חסכוניות") הנפוצות היום מאד אינן כוללות אפשרות לעמעם ("דימר") חשמלי, ולכן מומלץ לכלול בחדר גם גוף תאורה חלש יותר עומד או צמוד קיר. גוף תאורה זה יופעל בשעות הערב ולקראת השינה.

אור, רגש והשעון הביולוגי


אור מתאר חלל אדריכלי
התאורה החשמלית אינה תואמת את הביולוגיה האנושית. בני אדם התפתחו במשך מליוני שנים תחת אור החמה, וגופנו מורגל למהלכי היום והלילה. אורות החשמל מפריעים לשינה הטבעית שלנו, ועשויים בייחוד להשפיע על שנתם של ילדים. לאחרונה נמצא קשר ספציפי שלילי בין אור כחול לבין איכות השינה ואורכה. 

על מנת לעודד את התהליכים הטבעיים המרחשים בגוף לקראת שינה (למשל ויסות הורמון המלטונין האחראי על תחושת עייפות), אני ממליץ להחשיך את הבית בהדרגה לקראת שעת השינה. אור מעומעם בגוונים צהובים-חמים בשעה-שעתיים שלפני השינה, יאותת לגוף להפריש הורמונים המכינים את המוח לשנת הלילה. 






האור הוא שחקן ראשי בדרמה המתרחשת בחלל. מצב הרוח שלנו, מצבנו הבריאותי והרגשי מושפעים השפעה ניכרת מן האור הטבעי והמלאכותי אשר מאיר את ביתינו. אדריכלות רגשית מחייבת הבנה עמוקה בתכונותיו של האור, גישה אשר תוליד תכנון מודע ורגיש למשאב זה

הצילומים המצורפים הם צילומים שלי מרחבי העולם, ומראים כיצד יכול אור טבעי לתאר חלל. 

אור טבעי ואדריכלות




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה