אדריכל איל יוסינגר לוגו

אדריכל איל יוסינגר לוגו
לוגו איל יוסינגר

10 דצמבר 2014

זרמים עכשוויים



אדריכלות, אמנות עכשוית וכנסיה אחת בפאריז 

דצמבר 2014, פאריז קפואה וזוהרת לקראת הולדת הנוצרי. מיסות חג המולד בכנסיות ומבצעי סוף שנה בגלריות האופנה והבשמים, קישוטי תאורה מעל הרחובות ומשפחות הישנות במדרכות מעל פתחי פליטת החום של הרכבת התחתית. 

בתוך אינספור אירועי התרבות והמוזיאונים, קשה לי לוותר על ביקור במרכז ג׳ורג׳ פומפידו. 
המרכז, שנולד כמבנה חלוץ באדריכלות העכשווית ותוכנן על ידי האדריכל רנזו פיאנו, חושף את עורקי החיים שלו החוצה אל הרחוב, בכדי לתת יותר מקום לפניני אמנות עכשווית להצטופף מבפנים. 


מרכז פומפידו לאמנות עכשוית

הגלריות המתחלפות מסקרנות מתמיד. האמן ג׳ף קונס (Jeff Koons) מציג פלאים המאדירים ומגחיכים בו זמנית את עולם האופנה והפופ. הוא מנפח נשים יפות מברזל מלוקק וצובע שלטי פרסום רוויים וסקסיסטיים. 

פה ושם אפשר לחשוב שיש לקונס איזו אמירה רצינית למסור, אבל היא מתחמקת מאחורי השלמות הגרוטסקית של פופאיי המלח או הגירסא שלו לאונס של פרוסרפינה. 


סתם טיפוס מנופח


גרוטסק ואגדה באמנות של ג'ף קונס KOONS


הריון מדומה?


אדריכלות ושירה


בינות למיצגי תאורה, ניו מדיה, רדי מייד וטראש מסתתרת תצוגה של האדריכל היפני טדאו אנדו האגדי. הכנסיה המפורסמת שלו מופיעה כדגם נפלא מבטון במרכז אחד מחללי התצוגה.
טדאו אנדו כותב שירים לבטון היצוק באתר. חורים הברגים שהנם שארית טכנית של תבניות היציקה, הופכים אצל אנדו לתכשיט המעטר את הבניין.


האדריכל טדאו אנדו מפליא בבטון

הצרפתים אוהבים את ז׳אן נובל, ואחרי הבמה שנתנו לאדריכלות היפנית, מקפידים להציב דגם של חזית המכון הערבי, עם צמצמי העדשות המפורסמים. 


פרט חזית המכון הערבי בתכנון האדריכל  הצרפתי ז'אן נובל

הנה עוד כמה מבטים מבפנים על מרכז פומפידו לאמנות עכשוית. כדור הארץ החבול והפצוע ממלחמות וטרור, ואחריו חדר ריק הממתין למבקרים שיעטרו את קירותיו ורהיטיו בגירים צבעוניים. כמו מימוש חלומם של תלמידי בית הספר לקשקש על הקירות, רק בלי ההנאה שבפחד להתפס על ידי המורה. 

העולם החבול במאה העשרים ואחת

לקשקש על הקיר ולהתחמק מעונש

האדריכל פראנק גרי בפאריז


ואז פראנק גרי. האדריכל המהולל חושף בתערוכה זמנית מבחר נרחב של מודלים, סקיצות ורישומים מתחילת דרכו ועד היום. המודלים, שחלקם גדולים כגודל אמבט ממוצע, מציעים הצצה מרגשת אל תהליך העבודה של אחד האדריכלים הפוריים והייחודיים בתקופתנו. היופי בעבודות הנייר, הקרטון והפלסטיק הוא בחוסר שלמותם. אלה אינם מודלים שנבנו עבור מוזיאון, אלא כחלק מתהליך היצירה, החשיבה והתכנון. שאריות דבק וקפלים לא פתורים מעצימים את האוטנטיות והאמת מאחורי העבודות. 

מודל עבודה של האדריכל פראנק גרי

נייר מקומט ושאריות דבק

אדריכלות עכשוית
מודל אדריכלי

אדריכלת של צורות חופשיות
מחקר אדריכלי צורני בבד

קצת מחוץ למרכז פומפידו אני שמח לגלות את סדנאת המודלים של רנזו פיאנו. בידיי אומן כסבא ג׳פטו, יושבים אמני המודל ובונים מחברים וחלקי בניין מלאי דיוק ונשמה. הנה הצצה מבעד לחלון. 

סדנאת המודלים של האדריכל רנזו פיאנו


ולבסוף, אני נפרד מעיר האורות בקתדרלה המפורסמת מכולן, וזוכה לחוות רוחניות, מוזיקה ופאר אדריכלי בטקס הפותח את חודש חג המולד. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה