אדריכל איל יוסינגר לוגו

אדריכל איל יוסינגר לוגו
לוגו איל יוסינגר

09 מרץ 2015

טיוטה למניפסט של אדריכל

סקיצה כתובה של האדריכלות שלי
המסמך הוכן לפני כמה שנים, ומאז אני ניגש לפעמים לקרוא, ללמוד ולעדכן.
אין זה מסמך מוכן וסופי, מאחר והוא, ככל הדברים ביקום, משתנה ומתפתח ללא הרף.

להנאתכם :)


טיוטה למניפסט של אדריכל איל יוסינגר



אג'נדה?
בכל הדורות עמדו הבניינים כביטוי העליון ליכולות האדם ולשאיפותיו.
מטרתם של חללים לשרת את האדם, לשפר את איכות חייו, מצב רוחו ותפקודו. האדריכלות הנה מגרש המשחקים של האופטימיים. בעידן של נביאי זעם ופסימיות מידבקת, יכולה האדריכלות להחזיר את תחושות של יציבות ושמחה בליבם של בני האדם. משורר עשוי לכתוב על העצב, צייר יכול לצייר בצבעים כהים אך האדריכל חותר תמיד למציאות טובה יותר עבור בני האדם.

כלי העבודה שלי

הטבע כמקור השראה הרעיונות שלי הנם מחווה לטבע ולסדרי הבריאה. הצורות הטבעיות אינן אמורפיות ומשוללות חוק כפי שעשויים לטעון מעצבים מסוימים. יש להן צורה מוגדרת וברורה אשר התקבעה במשך מיליארדי שנים של התפתחות פיזיקאלית ואורגנית. אין אני מנסה לחקות את אותן הצורות, אך אני מתייחס אליהן כמקור בלתי נדלה לציטוט חופשי והמשלה.

האדריכלות כסיפור בכל סיפור טוב קיים סיבוך (קונפליקט), התנגשות בין רצונות מנוגדים אשר מתפתח ומניע את העלילה. יכול זה להיות מאבק בין הטוב לרע, בין אדם לחברה או מאבק פנימי בליבו של אדם. על בניינים טובים לתאר מאבק כביר בין חומרים, כוחות פיזיקאליים או צורות. הדרמה מתרחשת, לעיתים גלויה ולעיתים סמויה לעיני המתבונן עד לפתרון המיוחל. בניגוד לסיפורים מסוימים, באדריכלות הסוף חייב תמיד להיות שמח.

מוזיקה ואדריכלות קצב ומקצב, מתח ורגיעה, מבנה הסונאטה, גוון וגובה, הפוגה. המוזיקה הנה רעיון מופשט המובע בזמן מוגדר, ונועדה ללוות את האדם ולרומם את רוחו . האדריכלות הנה רעיון מופשט המובע במרחב מוגדר, ונועדה לצרכי האדם, תוך ביטוי לרוחו ושאיפותיו. רעיונות וגישות שונות למוזיקה מוצאות את דרכן לביטוי אדריכלי במרחב.

חיפוש אחר טכנולוגיות חדשות אדריכלות מתחוללת לנוכח היחסים בין חומרי הבניין, תכונותיהם של חומרים, המפגש ביניהם והטיפול בכל חומר. יצירה אדריכלית משמעותית אינה שלמה ללא המצאה מחדש של מערכות יחסים בין חומרים.

ממד החלום אדריכלות עוסקת ביציקת הרוח והרגשות לכדי חומרי בניין. התכנון מוכרח לכלול ממד שאינו שכלתני, אלא כזה הפועל מתוך הלב והרוח.

אדריכלות דינאמית יצירה אדריכלית הנה יחידנית, אך צריכים להיות בה מרכיבים המאפשרים שינוי, צמיחה ושימוש שונה או חוזר.

ממד הזמן חללים מתפקדים לאורך היממה, לאורך שנים ואף תקופות שונות. חלל מגיב אל הזמן החולף, עשוי לגבות או להשהות אותו. מרכיב מרכזי בחליפת זמני היום הוא מרכיב האור. מרכיבים בחייו של מבנה הנם צורת הזדקנותם של חומרי הבניה, התפתחות סביבתם והשינויים בצרכים הנובעים משינויים טכנולוגיים, כלכליים וחברתיים. 

רומנטיקה ותשוקה
החיפוש אחר הריגוש, הקצה, דבר והיפוכו, דיסוננס קוגניטיבי כביטוי למציאויות מורכבות.

בניה מודעת אקלים
בניינים ניזונים ומתגוננים מפני משאבי הטבע: אור שמש, רוח וגשם. תכנון המבנה נובע בראש ובראשונה מהבנה של נתוני התאורה הטבעית. אל אור השמש יש להתייחס בהפניות המבנה, מיקומי פתחים וגודלם, חומרי המעטפת והצללות.


*
אני נעזר במחשב בכדי לפתח דרכים חדשות להבעה גראפית, אבל רוצה להשתמש תמיד גם בסקיצה הידנית ויותר מהיום במודלים פיזיים. לכף היד האנושית אינטליגנציה משלה, הנגזרת מהפיזיונומיה שלה ומהאבולוציה.

לכל דבר בעולם יש תדר תהודה. לכל תדר מתחברים תדרים הרמוניים המעצימים אותו, ותדרים הופכיים אשר בכוחם למוטטו.

אני מאמין כי יש לשאוף לטקסטורות פוליפוניות - מגוון משתנה ללא הרף של צלילים שונים וקווי שמע שונים המתמזגים בהרמוניה לאורך זמן.

חיפוש צורות חדשות העונות על צרכים של תפקוד, מבנה ויופי.


צריך לדעת. אנו חיים בעולם מורכב מאד, אך עם נגישות עצומה לידע. יש לחקור, להכיר, לשאול, לקרוא, לחפש.
***




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה